torsdag 12. juni 2008

EM i foppal er godt i gang. Overraskende godt i gang vil jeg påstå! Jeg husker EM i 2000 som var tidenes gjesp. Og VM i 2002 var heller ikke noe å hoppe i karusellen for. I VM i 1994 og 1998 derimot var det overraskende mye gøy innimellom, og nå har jeg litt av den samme følelsen som go'åra som EM 88 og VM 90.

DET har vært LAAANGE kamper i år også. Men åpningskampen til Nederland og Spania var en fryd! Det betyr jo kanskje litt at mine sympatier går litt i retningen til disse nasjonene. Og det hjelper på humøret at Sverige klarte å påføre Hellas noen dødelige sår. Otto Rehhagel er sikkert en luring, men måten han vant vant EM 2004 med Hellas på var KJEDELIG (Stakkars Tsjekkia som ble frarøvet trofeet i finalen og som faktisk spilte god ball!). Måten Hellas i år, som tittelforsvarer, legger opp taktikken mot Sverige var regelrett tafatt. Hvem spiller med 5 mann i forsvar i 2008?? Bare Hellas. En taktikk med en defansiv 5-4-1 formasjon. Og hvordan gikk det? De TAPTE! :D

Den neste gladmeldingen kom i kveld, Kroatia, det fagre landet med perler som Dubrovnik, Hvar, Split og Dolomittene for å nevne noen, slo Tyskland i gruppe B's andre runde. Dette EM begynner å ligne noe! Nevnte jeg at Italia ble knust? Og at Frankrike på "imponerende" vis spilte 0-0 i sin åpningskamp og skal møte Nederland i morgen? Kanskje er vi kvitt alle disse gjespene allerede før 3 runde spilles? Ingenting hadde vært bedre! EM 2008 er faktisk en av de bedre!

Nå har jeg ikke studert muligheten, men det hadde vært fantastisk om kvartfinalene blir som følger:
Portugal - Nederland
Spania - Sverige

Og finalen blir Spania - Nederland og endelig vinner Spania EM igjen. Det har de ikke gjort siden 1964! De hadde fortjent bedre!

Ingen kommentarer: