tirsdag 22. juli 2008

Offentlig etat

Det var en dag et postbud som kom med en overrekkelse fra de offentlige myndigheter, nærmere bestemt Trondheim Trafikkstasjon. Meddelelsen var av den konsise typen hvor de kunne fortelle av min kjære nyinnkjøpte bil ikke kunne omregistreres på grunn av manglende godkjent eøs kontroll, manglende innbetalt trafikkforsikring og manglende innbetalt årsavgift. Rett og slett en liten smørbrødliste av mangler før de ville la bilen trille på norske veier. Siden både Eøs-kontrollen var utført og godkjent og forsikring og årsavgift var betalt, måtte jeg undersøke hva som var galt. Forsikringsselskapet kunne forsikre (noe som strengt tatt er jobben deres) at forsikring var betalt og omhyggelig meldt fra om til Trondheim Trafikkstasjon. Verkstedet kunne fortelle at Eøs-rapporten var behørig rapportert inn som godkjent, mens Trondheim Trafikkstasjon ville ikke besvare min henvendelse på telefon, på grunn av "det er for tiden stor trafikk, vennligst vent". Dette ble gjentatt til det kjedsommelige og jeg la naturlig nok denne saken på "vent"...

Årsavgiften på bil må betales til Oslo og Akershus tollregion, og siden de hadde vært så vennlig å informere om sitt telefonnummer slå jeg dette og ble overraskende møtt av et menneske i den andre linjen. Tror jeg... Her er samtalen gjengitt:

"Hallo?" sa stemmen
"Hallo", svarte jeg og spurte: "Har jeg kommet til Oslo og Akershus tollregion?"
"ehhh...." Det ble stille. Så svarte stemmen: "..aa". Jeg tolket dette som en bekreftelse og presenterte meg som jeg alltid gjør når jeg snakker med fremmede på telefon.
"Det gjelder en forespørsel angående innbetaling av årsavgift på bil, har jeg kommet riktig?" fortsatte jeg.
Det ble en lang pause. Denne ble etterfulgt av et tung sukk. Jeg så på klokka og konstaterte at den var passert 10. Jeg tolket sukket dit hen at det kanskje ikke hadde vært noe nytrukket kaffe i 10 pausen til stemmen i den andre enden. Nok et sukk, før jeg hører stemmen motvillig si: "Hva gjelder det?". Jeg la frem saken om at jeg hadde fått et brev blah blah blah, men at jeg kunne dokumentere at årsavgiften var innbetalt. Jeg lurte på om det var mulig å få bekreftet at dette var i orden. "Jaha?" spurte stemmen. Etterfulgt av et tung sukk, eller var det et stønn? "Ja, det bør vel være en grei sak å sjekke dette" lurte jeg på. En ny lang pause fulgte, hadde det ikke vært for personens tunge pust, hadde jeg trodd linja var brutt. "Ja?" spør jeg forsiktig. Jeg hørte nok et stor sukk i den andre enden av linja. Etterfulgt av en ny pause. "Joa" svarte endelig stemmen. Ny pause. Nytt sukk. Etterfulgt av ny pause.

På dette tidspunktet tar min tålmodighet slutt og jeg gir klart uttrykk for hva jeg mener om innstillingen til vedkommende og ber om at min forespørsel umiddelbart blir tatt til følge og at jeg får svar omgående. Og dette hjalp. Jeg fikk bekreftet at årsavgiften var betalt. Men hvorfor Trondheim Trafikkstasjon ikke hadde registrert dette forble ubesvart. Det var jo selvsagt ikke personen i Tollregion Oslo og Akershus oppgave å holde styr på Trafikkstasjonene. "Det er utenfor vårt ansvarsområde, du får snakke med trafikkstasjonen" var det endelige svaret jeg fikk.

Trafikkstasjonen er fortsatt på vent...

2 kommentarer:

Oddrun sa...

hvordan går det med skiltinga?

Også kjent som Guzzi sa...

Venstre hovedlykt står igjen... Så kanskje? :D